پیاده روی قبل از شام باعث کاهش قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2 نمی شود

14 اوت 2019 - طبق تحقیقات جدید محققان دانشگاه آلبرتا که مغایر با یافته های قبلی است، یک پیاده روی سریع قبل از شام بر میزان قند خون مبتلایان به دیابت نوع 2 تأثیری نمی گذارد.

جردن ریس ، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه فعالیت بدنی و دیابت Normand Boulé در دانشگاه آلبرتا گفت: ما بین پروفایل گلوکز 24 ساعته ی افراد با 50 دقیقه پیاده در بعدالظهر یا 50 دقیقه نشستن متوالی هیچ تفاوتی نیافتیم. این نتایج که با نتایج مطالعات پیشین متفاوت بود، سبب تعجب ما شد.

این مطالعه در چندین سایت بر روی 80 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به مدت یک هفته انجام شد.

شرکت کنندگان مجهز به مانیتور مداوم  قند خون شدند، آنها تحت یک رژیم استاندارد با دستورالعمل غذایی، شامل صرف ناهار سه تا پنج ساعت قبل از راه رفتن 50 دقیقه ای ، و شام بلافاصله پس از آن قرار گرفتند.پیاده روی به دلیل اینکه شیوه ی فعالیتی مناسبی برای مبتلایان به دیابت است، و بعد از الظهر برای راحتی شرکت کنندگان شاغل در این مطالع، انتخاب شدند.

ریس گفت: بسیاری از مطالعات کوتاه مدت قبلی نشان داده اند که ورزش صبحگاهی - به طور معمول بعد از صرف صبحانه- تأثیر مفیدی بر میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد.

وی توضیح داد وقتی که ما یک وعده غذا می خوریم، غذای ما به گلوکز تبدیل و وارد جریان خون می شود که می تواند باعث بالا رفتن ناگهانی مقدار قند خون ما شود.

وی گفت: تصور می شود که اگر بتوانیم زمانبندی ورزش را با زمان این افزایش در قند خون هماهنگ کنیم، گلوکز اضافه بعنوان سوخت برای ورزش مصرف شده و از افزایش ناگهانی قند خون بعد از غذا کاسته می شود. با این وجود، زمان پیاده روی در مطالعه ی ما ممکن است برای کاهش سطح گلوکز 24 ساعته ایده آل نباشد، آنطور که در مطالعات قبلی مشاهده شده است.

ریس گفت: علیرغم عدم تاثیر ​​ورزش با شدت متوسط قبل از صرف شام بر قند خون، هنوز هم ما به دلیل بسیاری از مزایای سلامت ورزش، افراد را به انجام آن تشویق می کنیم.دستورالعملهای فعالیت بدنی کانادا و بیانیه ی انجمن دیابت آمریکا ، 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط ​​را در هفته به افراد دیابتی توصیه می کنند.

وی گفت: ما فقط باید تحقیقات بیشتری را برای تعیین بهینه ترین زمان برای انجام ورزش در طی روز برای این جمعیت انجام دهیم. ما در مورد اثرات دراز مدت ورزش با شدت متوسط، بر کنترل گلایسمی​​ در زمان های مختلف روز مطمئن نیستیم. زمان انجام ورزش در طول روز و ورزش در حوالی ساعت صرف وعده های غذایی عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-dinner-doesnt-blood-sugar-people.html